keskiviikko 13. kesäkuuta 2012

Tarinoita, innoittajina biisien nimet "Strung out" ja "Hei mitä on olla vapaa"

Kuinka pitkään ihminen hallitsee itseään? Olen välillä äärimmäisen tarkka siitä, mitä puhun muille ihmisille. Muilla tarkoitan siis muita kuin läheisiä. Entä kun kuvaan pääsee herroista suurin ja ovelin, kuningas alkoholi? Minulle riittää jo kaksi olutta tekemään epävarman ja huonon olon. Menetän itsekontrollin ja rentoudun liikaa. Rentoudun huonolla tavalla. Vaikka olisin vannonut käyttäytyväni fiksusti, teen toisin. Kukaan ulkopuolinen ei välttämättä huomaa, eikä luultavasti huomaakaan miten menetän ohjat käsistäni mitä enemmän viini minulle maistuu. En välttämättä tee mitään, en käyttäydy typerästi, en puhu typeriä. Miksi siis tämä olo?

Lähihistoriassani on liian monta aamua jolloin olen avannut silmäni ja huomannut herääväni jonkun rappukäytävästä tai marjapuskasta. Useammin kuin välittäisin myöntää, olen herännyt äidin ja isin luota, muistamatta mitään. Tavarat hävinneinä, ääni riidan käheyttämänä ja valtava itseinho ja sääli seuralaisinani. Joskus olen tärissyt kadunkulmassa hukassa, toisessa kädessä tupakka ja toisessa lauantaimakkara. Ja minä olen kasvissyöjä.

Olen todella ylpeä itsestäni, että näin ei ole käynyt aikoihin. Olen varovaisen toiveikas, en halua pelätä enää että näin käy. Voiko itsevarmuuden purkittaa? Minulla on kaikin puolin parempi olo kun en juo. Olen skarppi, asiallinen, näytän itseltäni, olen se kuka haluan olla. Silloin pidän itsestäni. Se nainen joka on juomatta selkä suorana on upea. Kuin Pikku Myy joka on kasvanut aikuiseksi. Se joka vastaa itsestään, omista sanoistaan ja teoistaan.

Yhteisön paine on valtava. Juominen on normalisoitu hauskanpitona niin, että on outoa olla ottamatta. Kukaan ei ihmettele jos juot, sen sijaan juomattomuuttasi saat selitellä ja puolustella. Ymmärrän raitistumisen vaikeuden. On helpompaa pysyä piilossa ja kaukana selviltä vesiltä..

..toisaalta, kuka tahansa raitistunut allekirjoittaa sen, miten mahtavaa on olla selvinpäin. Sen kun kaikki tuntuu niin paljon väkevämmin kuin siinä sumussa minkä päihteet tuovat. Ruohon tuoksu ja sen vihreä väri, kissan pehmoinen turkki poskea vasten ja hyvänmakuinen suudelma.. silloin tietää että on vapaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti